(Klumme fra MJA tirsdag d. 9. januar 2018)
På trods af stor holdningsdebat de senere år, er flere danske folkeskoler i 2017 hoppet med på bølgen af skoler med en mobil-politik, hvilket bifaldes af flere eksperter. Frankrig valgte i 2017 at tage den skridtet videre.
Franskmændene er jo i forvejen er ret kendte for revolutioner. Det cementerede de sidste år, da de tog en beslutning på vegne af hele nationens ungdom, og valgte helt at fjerne mobiltelefoner fra den franske folkeskole. Målet- at optimere koncentrationsevnen og folkesundheden for den kommende generation. Det pustede for en kort periode til gløderne i en meget sort/hvid debat herhjemme.
Diskussionen strander nemlig ofte ved “maskinstormere vs. fremsynede” og “forbud vs. frihed”. Faktum for børnene er, at sund fornuft skal kæmpe mod lyst og behov. En kamp der sjældent får den rigtige vinder, når børn skal kæmpe den.
Det er i forvejen svært for lærerne at få hul igennem til børn og unge i dag. De skal ikke blot kæmpe mod naturligt ungdoms-sløvsind, men også konkurrere mod hundredevis af digitale fristelser i skoledagen? Alle forældre der ejer en teen-ager, ved hvordan den konkurrence er. Så længe børnene har lommerne fulde af spændende alternativer til ting der kede dem, så vil en skole uden mobil-politik kræve, at alle elever har stor disciplin og høj arbejdsmoral. …Det har de ikke, og det er ok. De er børn.
Med de trivselsmæssige briller er arbejdet også blevet sværere for de professionelle. Konflikter og mobning er blevet digital og ansigtsløs, og det er så godt som umuligt at fange tingene i opløbet, før skaden sker. De voksne har sværere ved at vurdere, hvilke børn der er ensomme, vrede og kede af det – når alle sidder og gemmer sig bag hver sin telefon i pauserne? Ofte opdages problemerne først, når det har stået på nogen tid, og eleven udebliver fra skole.
Jeg tror alle kan blive enige om, at skolen og fritidsinstitutionerne er de primære faglige og sociale træningsarenaer for vores børn. Det er her vi som samfund skal nå at ruste dem med et fagligt fundament, samt træne dem i vigtige ting som samarbejde, koncentration, modgang, tolerance og konfliktløsning.
Listen er lang og super god. Men hvordan er arbejdsbetingelserne for at nå i mål, så længe sjovere alternativer brummer i lommen? Hver ting til sin tid.
Det handler ikke om religion eller fornægtelse af hverken fremtiden eller teknologien – som mange udtrykker det i debatten. Det handler om at forstå, at børn ikke ved hvad voksne ved, og ikke kan hvad voksne kan. Ud fra det perspektiv er mit håb, at Danmark indenfor en overskuelig fremtid vil se mod Frankrig for at finde inspiration, og ikke mindst mod, til at højne debat-niveauet om emnet herhjemme.
Selv små opgaver stresser en teenager
Unge teenagere bruger hele hjernen for at udføre selv små opgaver, mens hjernen koncentrerer sin aktivitet i færre områder hos voksne. Med alderen bliver vi altså bedre til at fokusere vores opmærksomhed og kun tænke på én ting ad gangen.
Tankemylderet hos de helt unge teenagere betyder, at de ikke kan koncentrere sig om fx lektierne. Desuden viser en ny undersøgelse, at koncentrationsbesværet er størst hos dem, som har mobilen i hånden konstant eller sover med den på natbordet.