PENGE.. JAMEN FALDER DE IKKE NED FRA HIMLEN?

(Klumme fra Midtjyllands Avis d. 22. marts 2017)

Tiderne skifter, og det samme gør vores forbrugsvaner. Bombardementet af forbrugs-inputs er ikke længere forbeholdt tv reklamer og sportsstjerner, men har bredt sig hastigt de seneste år. I særdeleshed har de sociale medier været med til, at flytte baren for hvad man bør have og ikke have af accessories og dyrt udstyr i en helt ung alder.

MacBooks, designertasker og sneakers til 3000kr., er blevet en helt naturlig del blandt folkeskoleelever, og forældre landet over er i knæ, i forsøget på at holde deres unge på “bølgelængde” med hvad de tror er flertallet af kammeraterne. Det er dog heldigvis ikke tilfældet, skal jeg starte med at sige.

Grundet ubegribelig høje følger-skarer er Instagram og Snapchat kendisser blevet reklamesøjler for alt lige fra designertøj til elektronik. Modsat George Michael og Simon Le Bon i 80’erne, er disse moderne kendisser eksponerede for flere hundreder-tusinder af danske unge flere gange om dagen. Via et hav af sponsorgaver fra snedige virksomheder, er disse “celebrities” blevet nutidens blankpolerede mannequin dukker, som dikterer hvad der er hot og hvad der er not døgnet rundt. Presset for at følge med er kæmpestort.

Da mange unge i dag ikke længere har “overskud” til at have er fritidsarbejde, ender regningen for det net-indkøbte selvværd oftest hos de sagesløse forældre. Vi ønsker jo ikke de skal være udenfor, og kapitulerer derfor med en løftet pegefinger på den ene hånd- og VISA kortet klar i den anden hånd. Vores tendens til at give efter, kommer med al sandsynlighed til at sende en regning til de unge, som de først modtager når de bliver voksne.

Nu er det rigtig nok længe siden jeg selv har været ung, men jeg mindes ikke at min SU kunne holde mig kørende på både designerbrands, kold kaffe til 55,- pr. kop, eller skolecomputere til 15.000 af de helt lange. Det var dengang hvor man lærte at låne i banken til sit første lejlighedsindskud, og hvor forældrebetalte taglejligheder på Vesterbro var cirka lige så sandsynligt som at møde Elvis Presley i Kvickly.

Snakken om penge, mådehold, tålmodighed og behovsstyring er en snak som mange får taget alt for sent. Hvad er ting værd, og hvor længe skal en voksen reelt arbejde for at købe et par gummisko til 3000 kr. Med vores ringe evne til at sige nej risikerer vi, at skabe en generation af forbrugsmonstre, som på et tidspunkt møder en virkelighed, hvor de forældreskabte forbrugsvaner ikke længere står mål med de unges reelle likviditetsniveau.

I en tid hvor to ud af tre tv-reklamer er for kvik-lån eller online betting, må det derfor anses for værende væsentligt, at vores kommende generation bliver i stand til at navigere i limboet mellem økonomisk fantasi og virkelighed. Det kan man godt lære fra man er ung.

Penge falder nemlig ikke bare ned fra himlen, og alle undtagen mor og far, vil altid have dem tilbage igen.