GOD NAT! OGSÅ TIL SNAPCHAT!

(Klumme fra Midtjylands Avis d. 15. juni 2017)

Ifølge ministeriet har alle børn i dag ret til at blive så dygtige som de kan, og kravet til en individuel skræddersyet skolegang er hårdt arbejde for lærere og pædagoger i folkeskolen. Men hvilke betingelser giver I egentlig jeres børn og deres lærere for at leve op til kravene?

Som jeg husker det, virkede målene for min folkeskole i Ikast en smule mindre ambitiøse. Dengang KUNNE vi alle vælge at blive så dygtige som vi gad, ud fra den generelle motivation og kravssætning vi havde med hjemmefra sammen med rugbrødsmadderne som godt måtte være varme.

I dag er det anderledes. Pædagoger og lærere gør dagligt en kæmpe indsats, for at leve op til den forventning som ministeriet og I forældre sætter til dem. Mange medarbejdere tager faktisk opgaven så alvorligt, at jobbet og opgaven fylder det meste af deres eget liv. Jeres børn bliver derfor i mange tilfælde lærere og pædagogers livsstil. Ja den er god nok. Meningen med galskaben er at sikre, at børnene hele tiden befinder sig på toppen af deres faglige og sociale tinde, og derved får det bedst tænkelige udgangspunkt for en fremtid med højt selvværd og succes.

I lyset af ovenstående er det mig derfor ubegribeligt, at der stadig er forældre derude, som ikke ser det som deres opgave at bakke op om projektet.

Her taler jeg om jer forældre, som trods alle formaninger fra eksperter, stadig lægger jeres unger i seng med telefon og iPad på sengebordet aften efter aften. Jer som ikke tør tage den naturlige konsekvens af al den oplysning vi har fået de senere år. Ikke kun om fænomenet “blåt lys” før sengetid, men også det faktum, at børn i dag har svært ved selv at vælge telefonen fra uopfordret. Jer som naivt tror på, at børnene lader telefonen ligge på sengebordet uden at “snappe” eller se Youtube, bare fordi der er sagt godnat og lavet aftaler om det modsatte. Sidst men ikke mindst taler jeg om jer- som egentlig godt ved, at ungerne kigger videre i telefonen efter godnat, men som ikke tør tage konflikten med dem, og derved hjælpe dem med at lykkes bedre med dagligdagens tiltagende pres.

Fakta er, at bunkevis af “snaps” tikker ind på børns telefoner til langt over midnat på skoledage. Det betyder altså, at der rundt omkring i landet ligger skolebørn og er aktive på mobilen til langt ud på natten.

Hvis børn sover så sent på skoledage, så findes der ikke hverken fidget-spinnere, bevægelse eller brain-breaks nok til at holde dem fokuserede på en skoledag fra 8:00 – 15:00. Disse børn har brug for at få optimeret deres forudsætninger i dagligdagen.

Underudhvilede børn bliver lige præcis så dygtige som skolerne er i stand til at gøre dem, og IKKE så dygtige som de faktisk KUNNE blive med lidt hjælp hjemmefra.

God nat, og rigtig god sommerferie til alle derude..

Skriv et svar